top of page

Caroline Kramer

Schrijver, docent literaire vorming en filosoferen met kinderen

 

'Voor mij hebben schrijven en filosoferen grote raakvlakken met elkaar. Het gaat in beide gevallen om het onderzoek en de specifieke aandacht voor het onderwerp. Kinderen blijven me verbazen in hoe ze denken en verwoorden. Het is zeer leuk en nuttig om met kinderen te filosoferen. Ze verrassen zichzelf, leren over zichzelf en krijgen meer begrip en empathie voor elkaar. Dat is belangrijk in deze tijd van groeiende culturele diversiteit. Van kinderen krijg ik altijd terug dat ze nooit over de besproken onderwerpen praten in de klas en dat ze het fijn vinden te horen hoe hun klasgenoten denken over kwesties, die ook persoonlijk kunnen zijn.'

 

Rianne Meboer, actrice/theatermaker over Caroline: ‘Toen ik voor het Noorderparkfestival de performance Alleen voor kleine mensen ontwikkelde dacht ik er meteen aan advies bij Caroline in te winnen. In de performance filosofeer ik namelijk steeds met één kind over: wanneer ben je groot? En kun je ook groot en klein tegelijk zijn? Caroline geeft me duidelijke handvatten hoe ik die gesprekken kan voeren zonder te veel te sturen of te veel op het resultaat gericht te zijn. Hoe ik kan zorgen dat ik ‘in het moment' blijf door voorbeelden van mijzelf te gebruiken en daarna te vragen naar de ervaring van het kind en zijn/haar idee daarbij. Op die manier gaat het kind anders nadenken over begrippen als ‘groot en klein.’ Caroline gaf voorbeelden waar ik zelf nooit op was gekomen zoals: ‘En waar zit dat idee van ‘je groot voelen’ in lijf?’ Ik heb veel aan onze gesprekken gehad en zie er naar uit het in de praktijk te gaan brengen!’

 

Caroline deed de schrijfopleiding aan de HKU en volgde trainingen ‘Filosoferen met kunst’ bij Marja van Rossem en de verdiepingstraining FMKJ bij WereldWijs/WonderWhy.

 

bottom of page