top of page

Ik zag twee beren filosoferen

2014, Levendig Uitgever.

 

‘Kunnen beren filosoferen?’ 'Waarom is water nat?' 'Hoe komt het dat we al kunnen praten voordat we de regels van de taal kennen?’ 'Waarom eten we geen mensen en wel dieren?' ’Waar komt de allereerste mens eigenlijk vandaan?' 'Waar was ik voordat ik geboren werd?' 'Bestaan aliens?' 'En wat gebeurt er als je dood gaat?'

 

In kinderen schuilen niet zelden kleine filosofen. Met een goede vraag, een open houding, humor en het nodige relativeringsvermogen kun je met kinderen en jongeren de mooiste filosofische gesprekken voeren.

Als volwassene die kinderen opvoedt of opleidt, kun je door met kinderen of jongeren te filosoferen, hun aangeboren verwondering prikkelen. Je voedt hun zelfdenkend vermogen en leert ze kritisch te argumenteren en te luisteren naar andermans mening.

En door te filosoferen houden ze, voordat kennis alle plaats inneemt, ruimte in hun hoofd voor vragen. En zo kunnen ze inzien dat de wereld niet zwart-wit is maar oneindig kleurrijk.

Dit boek bevat een uitgebreide handleiding voor filosoferen. In de klas, tijdens een schoolkamp, in het museum of thuis aan de keukentafel. Tevens vind je er 38 voorbeeldlessen over de leukste, interessantste of belangrijkste thema's.

bottom of page