Testimonials
Docent V.O.
Filosofie hoeft niet saai te zijn! De aanpak van de lessen geeft leerlingen de ruimte om na te denken. Rust, tijd en luisteren naar elkaar. De leerlingen raken met elkaar op dynamische manier in gesprek over sterke thema’s als armoede, gelijkheid tussen mannen en vrouwen en gelukkig zijn. Onderwerpen waar leerlingen graag over praten als ze goed geprikkeld worden en het gevoel krijgen dat hun gedachten er mogen zijn. Voor de leerlingen zijn de lessen een aanwinst, de afwisseling tussen beelden en gedachten helpen de kinderen op weg in hun gesprekken. Welke rechten heb je allemaal? In ieder geval het recht op filosofie!
Wij vinden dit nuttig voor alle kinderen.
Arne van Steenis, docent Cosmicus Montessori Lyceum, Amsterdam
Docenten P.O.
De kinderen zijn erg gevoelig voor veranderingen, maar ik merkte door jouw stabiele houding en ook het uitspreken van je verwachtingen (en wat je elke keer ging doen stap voor stap benoemen) het voor de leerlingen erg fijn was om van je les te krijgen. Ook doordat je 'echt’ bent en alles goed was wat de kinderen zeiden, kregen ze het gevoel gehoord te worden.
Docent n.a.v. filosofielessen over Liefde, relaties en seksualiteit.
De kinderen maakten laatst weer veel opmerkingen over de thema's die jij behandeld hebt in de klas. Ik merk dat ze echt wat toleranter zijn geworden, ook mede door je lessen, echt leuk om te zien!
Lonneke, Spaarndammerhoutschool, Amsterdam
Ouders
Filosofie in het lesprogramma versterkt de school en de leerlingen op verschillende manieren:
- Het levert een positieve bijdrage aan het imago van de school. De Corantijn als aantrekkelijke school, met een diverse populatie, waar aandacht en vrijheid is voor iedereen om zich voluit te ontwikkelen.
- Leerlingen wordt door filosofie de mogelijkheid geboden om hun vermogen tot analyseren en argumenteren te ontwikkelen en versterken. Het geloof in eigen kunnen neemt toe, alsmede het respect en begrip voor medeleerlingen met een andere achtergrond.
- Voor moeilijke leerlingen heeft het vak een positieve invloed op het gedrag. Conflicten kunnen worden opgelost/vermeden door nadenken en het voeren van gesprekken, en een leerling is beter in staat om zijn eigen probleem in woorden uiteen te zetten.
- Snelle, nieuwsgierige leerlingen krijgen uitdagende vragen voorgelegd die hen tot verder nadenken aansporen. Verveling en onderpresteren worden tegengegaan.
- Door aandacht voor filosofie als basisvaardigheid is de Corantijn beter in staat om complexe sociaal-maatschappelijke kwesties met leerlingen te bespreken.
Ouders van leerlingen van de Corantijn n.a.v. doorlopende leerlijn filosofie, gegeven door WonderWhy
Leerlingen
Reacties van leerlingen van de Joop Westerweelschool na afloop van twee lessen.
De filosofielessen waren heel erg leuk. Ik ben erg blij er mee en de klas ook. Bij filosofie denk je na over het leven. Wij hebben al twee lessen gehad en we krijgen er nog vier. Je iq gaat ook omhoog.
Onze juf is een wijsgeer van de filosofie.
Ahmet
De filosofielessen gaan goed. En ze zijn ook nog leuk. Ik vind het interessant en ook leerzaam. Ik denk dat de hele klas het leuk vind, want iedereen doet goed zijn best bij de lessen.
Ik heb ervan geleerd, dat het belangrijk is, om respect voor mensen te hebben, want dan word je namelijk ook gewaardeerd door andere mensen.
Aigan